Esther Visser (Mmus, NeVLAT, STAT)

Esther Visser is een Nederlandse violiste, gespecialiseerd in historische uitvoeringspraktijk, en Alexander Techniek docente. Direct na het behalen van haar Bachelor of Music (Bmus) in Nederland, werd zij uitgenodigd om haar studie voort te zetten aan de Franz Liszt Academie in Budapest waar ze een postgraduate programma van drie jaar volgde bij professor Vilmos Szabadi. Tegelijkertijd deed ze een twee-jarige specialisatie, ‘Formation Superieur’, bij het Orchestre des Champs-Elysées in Frankrijk. Ze werd er gecoached door de concertmeester van het orkest, Alessandro Moccia, en trad regelmatig op in de ‘Spotlight on Young Artists’ serie van het Festival de Saintes. In 2009 behaalde zij aansluitend haar Master of Music (Mmus) bij Sigiswald Kuijken aan het Koninklijk Conservatorium in Brussel.

Esther treedt regelmatig op als concertmeester bij verschillende orkesten en was gedurende twee jaar aanvoerder in het Europees Philharmonisch Orkest in Oostenrijk. Op moderne viool remplaceerde zij o.a. bij het Nederlands Kamerorkest en het Gelders Orkest. Zij trad op als soliste met orkesten in Nederland, België, Frankrijk en Finland. Als barokvioliste werkt zij mee met CD-opnames en concerten bij o.a. La Petite Bande, The Wallfisch Band, Collegium Musicum Den Haag, Concerto d’Amsterdam, Musica Aeterna.

Esther is oprichter en artistiek leider van ensemble La Chambre du Roi, dat de titel ‘Promising Ensemble’ won tijdens de International Young Artist Presentation in Antwerpen. Zij ontving prijzen en studiebeurzen van o.a. SNS Reaalfonds, Marti Keuning Eckhardt Stichting en Ben Remkes Cultuurfonds. Esther nam gedurende drie zomers deel aan het Aspen Music Festival, USA. Zij deed praktisch artistiek onderzoek naar authentieke uitvoeringspraktijk van Romantisch repertoire aan de K.U. Leuven en ontving daar de ‘Excellentieprijs’ van de Roger Dillemans Stichting België voor.

Sinds 2013 is Esther werkzaam als gastdocente bij Codarts, Conservatorium van Rotterdam, als specialist op het gebied van uitvoeringspraktijk. Zij coacht studenten bij hun Master onderzoek, geeft lessen barokviool, incidenteel ook Alexander Techniek, en schrijft artikelen voor de ‘Codarts Guide Informed Musicianship’ o.a. over het historisch gebruik van vibrato. Als je meer wilt lezen over Esther als violiste en het onderzoek dat zij doet, klik dan hier.

Tussen 2012 en 2015 volgde Esther de full-time 3-jarige opleiding tot Alexander Techniek leraar, aan het Alexander Techniek Centrum Amsterdam, bij Tessa Marwick en Paul Versteeg. Tegelijk volgde zij de Shaw Methode lerarenopleiding voor zwemmers, in Londen, bij Steven Shaw. Daar studeerde zij in 2014 af. Deze methode past de principes uit de Alexander Techniek toe op zwemmen, wat een heerlijke combinatie is. Haar bedrijf Swim in Balance organiseert zwemcursussen voor volwassenen.

Sinds 2017 is Esther ook gastdocent aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Esther heeft in 2019 een 3-jarige beurs gewonnen om PhD onderzoek te doen op het gebied van vioolspelen en Alexander Techniek, aan de Canterbury Christ Church University (UK) en is daar sinds september 2019 aan verbonden.

Esther is aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Leraren in de Alexander Techniek (NeVLAT) en bij de internationale Society of Teachers of the Alexander Technique (STAT).